0

Hoog vitamine d

Een dagelijkse dosering van 4000 iu bij zwangere vrouwen bleek haar goed te zijn om het aantal pasgeborenen met een vitamine d-tekort bij de geboorte te beperken. Alleen de zwangere vrouwengroep van 4000 iu per dag benaderde de minimale waarde van 20 ng/ml bij hun babys. Hoewel er nog geen onderzoeken zijn die het nemen van meer ondersteunen, is de vitamin d council ervan overtuigd dat.000 iu per dag even veilig is en zelfs nog effectiever is in het handhaven van gezonde vitamine d-bloedspiegels bij ongeboren babys. Er zijn studies die bloedwaardes van vitamine d bekijken van moeders en kinderen, en dit leggen naast het ontstaan van ziekten (zie afbeelding hieronder). Hieruit concludeerde onderzoekers dat de aangeraden preventieve bloedwaarde tussen de 100 nmol/l en 150 nmol/l ligt. De veilige bovengrens vitamine d hier zijn nogal wat meningsverschillen over. Zoals gezegd zet de Institute of Medicine een veilige bovengrens op 4000 iu of 100 microgram per dag ( bron ). Ondertussen stelt een partij als de Endocrine society een veel hogere grens, namelijk.000 iu per dag voor de meeste volwassenen. Als je de vorige alinea hebt gelezen, begrijp je dat die bovengrens nooit én waarde kan zijn want bijvoorbeeld lichaamsgewicht heeft invloed op hoeveel vitamine d je zou moeten innemen. Hier zie je opnieuw de ongenuanceerdheid van instanties. Dus we geven advies over hoeveelheden op basis van leeftijden maar de bovengrens is voor iedereen hetzelfde? Bijwerkingen van teveel vitamine d vitamine d is een in vet oplosbare vitamine. Dit betekent dat het lichaam in het lichaamsvet voorraden kan opslaan.

hoog vitamine d

Wordt vitamine d uit ampullen die maandelijks genomen

Bij zwangerschap heeft het ongeboren kind dit namelijk nodig voor de opbouw van de botten. Vitamine d bevordert chlorine namelijk de opname van calcium. Het is een schande dat het voedingscentrum hier werkelijk niets over zegt. Sterker nog, zwangere vrouwen krijgen exact hetzelfde als advies als volwassenen. Over lacterende vrouwen wordt niet gesproken. Het voedingscentrum is duidelijk de allerlaatste bron die je moet raadplegen over vitamine. Meer onvolledige informatie vind je nergens! Terwijl hier toch degelijk onderzoek naar is gedaan zo blijkt uit een onderzoek bij lacterende vrouwen dat een hoeveelheid van iu vitamine d per dag pas voldoende is om vitamine d over te dragen in de borstvoeding zodat het kind hier gebruik van kan maken. Ook bij zwangere vrouwen zijn onderzoeken gedaan. In een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek uit 2011 namen 350 zwangere vrouwen verschillende vitamine-d dosissen. Bij een zwangerschap van 12 tot 16 weken kregen de vrouwen 400, 2000 of 4000 iu vitamine d per dag toegediend tot de bevalling ( bron ). De onderzoekers wilde kijken welke babys minstens 20 ng/ml vitamine d in hun bloed hadden, een minimale waarde die nodig wordt geacht voor de gezonde ontwikkeling van ongeboren babys.

hoog vitamine d

) 5250 iu vitamine d per dag. Een lacterende (borstvoeding) vrouw van 80 kilo neemt dan ongeveer (80*75 ) 6000 iu vitamine d per dag. In de regel hebben deelnemers met overgewicht ( bmi 25) dan ongeveer 7000 iu nodig voor optimale bloedwaardes. Voor volwassenen met obesitas ( bmi 30) is een dagelijkse inname van ongeveer 8000 iu nodig. Houd er wel rekening mee dat dit om de totale hoeveelheid gaat, dus inclusief zonlicht, voeding en suppletie. Dat je huisarts het niet met me eens zal zijn qua hoeveelheden weet. Maar je moet goed bedenken: doktoren krijgen geen les over voeding, supplementen of enige andere leefstijladviezen. Ze zijn puur gespecialiseerd in medicatie die nooit ziektes genezen maar slechts behandelen. Overigens zouden artsen volgens de nederlands huisartsen Genootschap (NHG) standaarden/richtlijnen patiënten altijd eerst leefstijladviezen moeten geven maar door een gebrek aan kennis, tijd en vergoeding van de verzekeraar komt dit maar zelden aan bod in de spreekkamer. Ik vind het zeer opmerkelijk dat grote nederlandse instanties geen nuances maken met betrekking tot gewicht en de hoeveelheid vitamine. Een ander zeer opvallend punt is dat er geen hogere waarde wordt toegekend bij zwangere of lacterende vrouwen.

Actief, vitamine, d 1,25-di-hydroxy actief vitamine, d - www

Vitamine d stichting OrthoKennis

Uit onderzoek komt zelfs naar voren dat kerastase mensen met een vitamine d tekort wel 5000 iu per dag moeten slikken om bloedwaarden te bereiken van 80 nmol/l ( bron ). Dit strookt met het feit dat sommige artsen bij een ernstig vitamine d meer voorschrijven dan de veilig geachte bovengrens van 4000. Uiteraard hangt het uiteindelijke vitamine d-niveau af van het basisniveau en de blootstelling aan de zon. Daarom wordt ook gesproken over een gemiddelde volwassene. Voor een meer accurate berekening toonden de gegevens van professor Robert heaney aan dat 70-80 iu per kg lichaamsgewicht nodig is om een 25 (OH)d van 100 nmol/l te krijgen. Via het advies van de vitamine d council kom je vrijwel op dezelfde waardes. Als je waardes van boven de 100 nmol/l zou willen hebben, zou je met een normaal gewicht tenminste 6000 iu per dag aan vitamine d waarden moeten innemen ( bron ). Dat is iets waar ik zelf niet meer het nut van in zie, want meer is niet per se beter. Kortom, de optimale hoeveelheid vitamine d in de filosofie van de vitamine d council en professor Robert heaney (en die van mij) is 70-80 iu per kilo lichaamsgewicht, zowel voor mannen, vrouwen, kinderen en zwangere of lacterende vrouwen. Een vrouw van 60 kg neemt dan ongeveer (60*75 ) 4500 iu vitamine d per dag.

hoog vitamine d

Een onderzoek dat ons hierover meer kan vertellen werd in 2012 gedaan. Wetenschappers bestudeerden de vitamine d-spiegels van mensen die te maken hadden met overmatige zon blootstelling. Men ontdekte dat nomadische jager-verzamelaars stammen rond de Afrikaanse evenaar (waar de evolutie van de mens is begonnen) een gemiddelde vitamine d-spiegel hebben van 115 nmol/l (46 ng/ml) ( bron ). Dit is ook de reden waarom de vitamin d council minimaal 100 nmol/l (40 ng/ml) beveelt aan vitamine d als optimale bloedwaarde ( bron, bron ). Dit is een stuk hoger dan de waarden van 50 tot 80 nmol/l waar artsen vanuit gaan als ze een bloedonderzoek laten doen. Voor een paar tientjes kan je dit bloedonderzoek via een vingerprik zelf aanvragen trouwens. Een andere reden om waardes van boven de 100 nmol/l te hebben is als preventie tegen allerlei ziektes, met name kanker (zie afbeelding hieronder). Hieruit concludeerde onderzoekers dat de aangeraden preventieve bloedwaarde tussen de 100 nmol/l en 150 nmol/l zouden moeten liggen. Toch begrijp ik dat de huidige reguliere geneeskunde vrijwel niets doet met deze data, want deze is gericht op nazorg (waar ook het grote geld zit niet op preventie. Slechts 3 van de zorg ging in 2012 naar preventie volgens het rivm en dat percentage wordt steeds minder ( bron ). Maar hoeveel vitamine d moet je dan binnenkrijgen om tot deze bloedwaarde te komen? Vitamine d-expert professor Robert heaney verklaart dat voor een volwassen persoon met een normaal gewicht 5000 iu per dag (uit alle bronnen!) nodig is om 100 nmol/l te krijgen (40 ng/ml) als bloedwaarde.

Vitamine B3 (Niacine) - voedingscentrum

Het is namelijk belangrijk om te weten hoeveel je moet nemen om een eventueel tekort te corrigeren. . Hoeveelheden versus bloedonderzoek voordat je in de war raakt is het alvast belangrijk om te vermelden dat je je niet per se moet richten op physalis de inname van de juiste hoeveelheid vitamine. Uiteindelijk gaat het namelijk om de vitamine d-gehalte bij een bloedonderzoek, wat we een 25 (OH)D onderzoek noemen. Maar wat is dan de optimale waarde? . Dat is een belangrijk vraag die maar weinig mensen stellen. Voor dat antwoord moeten we kijken naar onze voorouders die leefde volgens de natuur. Deze voorouders staan nogal ver af van de huidige westerlingen die op dit moment urenlang op hun gat zitten achter een scherm en maar amper buiten komen. Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe. Wat zijn de bloedwaardes van mensen die leven volgens de natuur? Wat zijn de vitamine d-spiegels van mensen die op natuurlijke wijze vaak worden blootgesteld aan de zon, zoals dakdekkers en tuinlieden, en anderen die in de zon werken en hun huid blootstellen aan zonlicht? Dit is immers ook hoe onze voorouders, de oermens, in de natuur leefde. . hoog vitamine d

Vitamine d council verreweg het meest accuraat en betrouwbaar. Deze adviseert een gemiddelde volwassene aan om dagelijks 5000 iu te nemen. Deze hoeveelheid is wel problematisch als we kijken naar het. Institute of Medicine die een veilige bovengrens voor vitamine d heeft vastgesteld op 4000 iu of 100 microgram per dag ( bron ). Ondertussen stelt een partij als de, endocrine society een veel hogere grens, namelijk.000 iu per dag voor de meeste volwassenen. Al helemaal omdat de adh waardes vanuit de gezondheidsraad en het voedingscentrum een fractie hiervan zijn. Zo adviseert het voedingscentrum voor volwassen 400 hendaye iu per dag, wat in mijn optiek een druppel op de gloeiende plaat. De adh wordt in de regel gezien als het vereiste wat je minstens moet binnenkrijgen zonder bepaalde ziektes te ontwikkelen. Maar dit kan ver afstaan van wat je werkelijk nodig hebt voor een optimale gezondheid, die tevens preventief op ziektes is gericht. Als je een benadering volgt die is gebaseerd op preventie en fysiologie (biologische wetenschap) dan krijg je hele andere vitamine d-waarde om na te streven.

Vitamine d-tekort en bijbehorende symptomen

De theorie hierachter is dat je je lichaam ook zelf wilt laten werken voor de aanmaak van voedingsstoffen. Op sommige blogs lees je dat je geen vitamine d zou aanmaken als je een zonnebril pale draagt. In onderzoeken kan dit echter niet bevestigd worden ( bron ). Dit zou ook niet logisch zijn omdat vitamine d door de huid wordt aangemaakt. Daar komt nog bij dat de huidige jager-verzamelaars vrij hoge bloedwaardes vitamine d hebben en geen zonnebrillen dragen. Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen? Doe deze test en ontdek je Afslank. Hoeveel vitamine d is nodig voor een optimale gezondheid? Deze vraag is vrij complex en kan niet met een paar regels tekst beantwoord worden. Daarbij zijn er enorm veel meningsverschillen rond dit onderwerp. Laten we kort de belangrijkste punten behandelen. Verschillende meningen, van alle bronnen die uitspraken doen over vitamine d vind ik de Amerikaanse non-profitorganisatie.

hoog vitamine d

Mijn suppletie adviezen zijn de volgende: Slik vitamine d in afvallen vloeibare (het beste) of vaste vorm tijdens alle maanden met een r in de maand (dus september t/m april). In deze maanden staat de zon namelijk zo laag (45 graden of minder met het aardoppervlak) dat je schaduw langer is dan je lichaamslengte. In dit geval is vitamine d aanmaken vrijwel onmogelijk, net zoals dat bruin of rood worden. Je kunt in de regel alleen vitamine d aanmaken met een zonkracht van 3 of hoger. Zie deze rivm pagina voor de zonkracht van deze maand. Ga in de maanden zonder r (dus mei, juni, juli en augustus) het liefst zo bloot mogelijk in de zon voor tenminste 20 minuten vórdat je je insmeert. Als je je insmeert, blokkeer je namelijk de verdere aanmaak van vitamine. Vergeet je uiteraard niet in te smeren na 20 minuten! Kom je ook in de maanden zonder r weinig buiten, slik dan altijd vitamine. Persoonlijk slik ik ongeveer 5 dagen in de week supplementen en vele experts doen het op die manier.

Vitamine d tekort: 10 Symptomen, rijke voeding wat

Wat is vitamine D? Vitamine d is een vetoplosbare vitamine dat belangrijk is voor sterke botten, celgroei, het immuunsysteem, de opname van mineralen calcium en fosfor en vele andere processen in nieren het lichaam. Mensen met een vitamine d tekort (68 van de bevolking) hebben een grotere kans op allerlei ziektes en klachten. Vitamine d is strict gezien geen vitamine maar een groep van in vet oplosbare prohormonen. Iedere cel in het lichaam heeft een receptor voor vitamine d waardoor het eigenlijk als hormoon functioneert. De belangrijkste twee in vet oplosbare prohormonen zijn vitamine D2 (ergocalciferol plantaardige vorm) en D3 (cholecalciferol dierlijke vorm). De voorkeur gaat uit naar vitamine D3 omdat deze de vitamine d waarden in het bloed veel meer laten stijgen dan D2 ( bron, bron ) en is effectieve voor de verlaging op vroegtijdige sterfte ( bron ). Vitamine D3 wordt gemaakt vanuit cholesterol (net als vele andere hormonen cholesterol is niet slecht!) onder invloed van ultraviolet licht (zoals zonlicht) op de huid. In de lever en nieren wordt vitamine D3 omgezet in de actieve vorm calcitriol. Naast zonlicht kunnen we vitamine d ook binnen krijgen via onze voeding, maar dat is vaak onvoldoende (verderop een lijst met vitamine d rijke voeding ). D aarom is het belangrijk dat je regelmatig buiten, in het zonlicht, komt. Toch is dat in Nederland en België onvoldoende op donkere dagen.

Hoog vitamine d
Rated 4/5 based on 553 reviews
SHARE

hoog vitamine d Idyxi, Sun, April, 29, 2018

waardoor de gevaarlijke pre-rachitische toestand kan ontstaan. Een overmaat aan vitamine d kan schadelijk werken (hyperavitaminosen). Vitamine d wordt ook wel een prohormoon genoemd omdat het eerst door de lever en nieren actief gemaakt moet worden en heeft bijzonder veel taken in het lichaam, waarvan lang niet alle zijn opgehelderd. Zo is vitamine d ook van cruciaal belang bij het gezond houden van hart en bloedvaten, het versterken van het immuunsysteem, werkt het preventief tegen kanker en verbetert het de stemming.

hoog vitamine d Aninef, Sun, April, 29, 2018

Gebrek aan vitamine d leidt tot verschillende rachitische, of op rachitis gelijkende veranderingen van het skelet. De basis van de stoornis ligt in de processen bij de groei van het kraakbeen. Daarom zijn gebreken minder opvallend bij volwassenen, maar hebben toch een effect op de steeds plaatsvindende celvervanging. Bepalend voor het ontstaan van schade is de gelijktijdige daling van afbraakprocessen door gebrek aan andere vitaminen (c, b enz.

hoog vitamine d Ynaqupe, Sun, April, 29, 2018

Vitamine D2 wordt ook uit cholesterol gevormd, maar via een andere route en het is plantaardig. Vitamine D2 en D3 hebben biologisch dezelfde werking. Daarom wordt vitamine D2 ook vaak gebruikt als voedingssupplement. Voor de ontwikkeling van het skelet, vooral de fosfaat- en kalkstofwisseling, is vitamine d noodzakelijk. De werking van vitamine d is afhankelijk van de aanwezigheid van het pantotheenzuurcomplex.

hoog vitamine d Jexacog, Sun, April, 29, 2018

Molecuulformule: C28h34O, molecuul gewicht: 396,7 g/mol, vitamine d is een in vet oplosbaar vitamine. Vitamine D3 wordt in je lichaam gevormd uit cholesterol onder invloed van ultraviolet licht (UVB). De antiracistische werking van de hoogtezon (niet bij types met tl-buizen) berust ook op vorming van vitamine.

hoog vitamine d Idotu, Sun, April, 29, 2018

Home, voedingsleer, nutriënten, vitaminen - vitamine d, er zijn twee vormen van vitamine d, vitamine D3. Chemische naam: Vitamine D3 of Cholecaliferol (engels: Cholecaliferol). Molecuulformule: C27h34O, molecuul gewicht: 384,6 g/mol, vitamine D2 verschilt in slechts een dubbele binding en een methyl groep van vitamine D3 (aangegeven met rood). Chemische naam: Vitamine D2 of Ergocalciferol (engels: Calciferol of ergosterol).

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: